Hoppjerkan

Hoppjerkan

Månad: augusti 2016 (sida 1 av 2)

Knäböj uppföljning

Träffade styrkelyfts-PTn igår igen.

Mitt stretchande av vaderna och fotlederna hade gett resultat bara på en vecka, hen såg en bättre vinkel i fotleden på mig.

Testade att knäböja på det sättet hen instruerade mig på, med fötterna något brett isär och utåtvinklade, stången en bit ner på skulderbladen och en något mer framtung överkropp än jag försökt med innan.
Positionen var svår att hålla både för överkroppen med den låga stången, och svår för underkroppen med den (fortfarande) dåliga rörligheten i fotlederna och bara allmänt ovan.
Att göra några teknik-reps på 20 kilo gjorde mig svettig och trött, träningsvärk idag!
Har tydligen också muskler i ryggen och rumpan som är förslappade – bortglömda! Som gör att jag blir extra ostabil och svag.

Ja och svag. Jag är svag.
Jag vill bara bli stark, inte se ut på ett visst sätt eller vinna tävlingar i ett visst lyft.
Bara vara stabil och stark som satan 🙂

Hittade pengar

image

I samma stund som jag slängde upp den här bilden tittar jag på mitt bankkonto (ett av tricken att bli vän med sin ekonomi är att titta till kontot ofta!) och ser att en lön på 7 500 kr trillat in.

En helt bortglömd lön, och för det skäms jag nästan. Jag har alltså arbetat på 4 olika platser under Juli månad. Så virrig är man.

Det som är ännu knäppare är att en del av mig känner att det blir jobbigt att behöva planera om när jag ställt in mig på en 0-månad haha.

Water only med tjockt hår

I ungefär fyra år använde jag mig av balsammetoden – bara tvätta håret med balsam.

Men utan någon speciell anledning tog jag i början av sommaren ett steg till, och slutade med balsamet också.
Water only kallas metoden, eller förkortat WO

(Tips i lista längst ner)

Det passar mig bra mest på grund utav lathet – det är skönt att slippa ännu en produkt och jag var inte så duktig på att lära mig namnen på alla kemikalier och kontrollera balsamet. Dessutom gillar jag filosofin och tanken om minskad konsumption!
Mycket minimalistiskt.

Här vill jag dela med mig av min erfarenhet som var väldigt olik andras:

På bloggar och forum varnades det om hur flottigt håret skulle se ut den första tiden, att överflödet kan bli så massivt att det smutsar ner sängkläder och nybörjare råddes att sätta upp håret i en evig knut och härda ut, kämpa.

Mitt hår där emot vart så torrt att jag fick sätta i extra kokosfett hela tiden. Jag smetar i en ganska rejäl klick och dagen efter har det hela absorberats. Detta har jag inte hittat någon annan som har upplevt!
De dagar jag tvättade i vatten kändes det som precis allt fett försvunnit trots att jag inte varit speciellt noga med att ”gnugga ur smutsen” med fingrarna.
(Kan tillägga att jag ser ut som Hermione i de tidiga Harry Potter filmerna, mycket och mycket torrt hår)

IMG_2928Det magiska knepet som man missar att informera om är att borsta håret med en svinhårs-borste, (alltså en som känns som en pensel och har massa hår istället för piggar). Har ingen aning om min är av äkta svinhår eller någonting annat, men den är från Åhlens (ca 100kr).
Man borstar igenom håret med denna dels för att få ut smutsen (allt damm hamnar i borsten, den blir supersmutsig) men också för att flytta fettet från hårbotten och rötterna till hela längderna.
Har du tjockt hår är detta ett litet projekt, då du måste borsta håret ett parti i taget ungefär som när man

IMG_2946

Hårborsten blir smutsig – rengör den genom att ta bort allt hår och låt den ligga i ett bad med vatten+diskmedel som är fettupplösande! Sedan sköljer du ur den och den är som ny.

använder en plattång eller liknande. Därför orkar jag bara borsta en eller två gånger i veckan, och då har jag ändå bara en kort page-frisyr att hantera!
IMG_2931
Men – kroppens egna hårfett är någonting speciellt alltså.
Efter några timmar bildas världens finaste, tjocka, starka och hållbara lockar.
Kokosfett eller olivolja har inte alls samma effekt, detta måste upplevas av alla!

Det ska bli spännande att spara ut håret igen med den här metoden, känner på mig att behöva klippa av slitna toppar kanske är ett minne blott 🙂

Tips:

  • Att borsta håret med svinhårsborste sprider fettet och borstar bort smuts
  • Tvätta borsten med diskmedel efteråt så blir den som ny
  • Skölj inte håret med vatten så ofta, kanske en gång i veckan är lagom
  • Varmt vatten löser upp fett bättre, kom ihåg att skölja mycket och massera med händerna om du behöver en redig rengöring. Tänk dig att du diskar utan diskmedel!
  • Kallt vatten sägs ”stänga hårstråna” och vara bra att avsluta med. Märker ingen skillnad, men testa du!
  • Om håret luktar illa – blanda 1 del äppelcider vinäger med 9 delar kallt vatten och avsluta tvätten med!

Träningsupplägg

Tänkte visa hur jag tänkt med mitt träningsupplägg!

Tre månader tillsammans är en period, och varje period har ett fokus.

Juni Juli Augusti = Byggarträning
Dvs att jag gör många och isolerade övningar i syfte att skaffa mer muskelmassa, med extra kärlek på dom platser jag tycker det fattas styrka och stabilitet.
I sommar har det varit armar (mina armar har varit så svaga att de varit begränsade för resten av kroppens träning!)
Och magen och rumpan för att tippa tillbaka min framåt-tippade höft och bli av med smärtan i ländryggen.
Rumpan är ju rolig att träna och lätt att komma åt med höftlyft, men jag lyckades aldrig hitta en övning jag gillade för magen med så det slutade med att jag hoppade över det varenda pass!

September Oktober November = Tunga lyft & Teknik
Basövningar och Tyngdlyftning. Här koncentrerar jag mig på få övningar varje pass och gör 5or 3or & 1or!
Den här har jag precis påbörjat, och den här perioden kommer gå ut på att öva ryck & stöt samt att göra tunga mark & så småningom knäböj.
Har även lagt till Chins & Dips varannat pass och en magövning med TRX banden för att balansera upp.

December Januari Februari = Alternativ träning
Här testar jag någon helt annan träningsform, och bara underhåller lite på gymmet.
Det skulle kunna vara yoga, simning, kampsport, att testa alla gruppträningspass, klättring, löpning.
Just nu är jag så sugen på klättring!

Sedan rullar det vidare –>

16 700 skuld avbetad!

Idag skickade jag in dem – 16 700 kr

En hårsmån från kronofogden

Att det krävdes att jag tömde hela mitt konto (både de insparade pengarna och den nya lönen som trillade in idag) och kommer behöva låna en summa för att klara månaden gör inte att det känns mindre bra 😀

Det får bli en riktigt pank månad med 0 onödiga utgifter eller en där jag får passa på att uppskatta allting jag redan har.
Men jag finner det lättare att leva utan pengar när man faktiskt inte har några..

De fasta avgifterna och mat får min man stå för (vi har båda haft väldigt varierande inkomster genom åren, och lånar ofta fram och tillbaka för att täcka upp, detta är alltså inget dramatiskt) och så får jag betala honom med min nästa lön.
Tur att köket är välfyllt, och att jag hann skaffa mig ett månadskort på SL!

Nu ska jag skaka om mitt hem ännu en gång för att hitta saker som går att sälja 🙂

Träna på semestern

En semesterresa eller utlandsvistelse innebär för många att man automatiskt tar paus från sin träning.
Det är absolut ingen fara i att ta en veckas paus och vila upp sig, poängen är inte att vara perfektionist…

Fördelarna med att träna på resan är:

  • Samma effekt som din träning har på din dag här hemma, kommer den ha på din semesterdag!
    Piggare, gladare, sover bättre. Visst vill du må bra även på semestern?

    IMG_1843

    Gym i Puerto Escondido i Mexico. Ingen ventilering och sjukt hög musik, men trevligt, billigt och ingenting saknades!

  • Härligare att äta.
    En stor del av att upptäcka en ny kultur är att äta dess mat (och snacks!).
    Ibland hinner man knappt bli hungrig på hela semestern för att det är så roligt att testa allt.
    Tränar du på semestern kommer du bli mer hungrig och det kommer vara godare och trevligare att äta!
  • En anledning att inte fira allt med alkohol.
    Behöver du dricka öl eller vin till varje precis måltid för att det är semester? En drink vid poolen känns ikoniskt men kanske bara första dagen? 
  • Semester från semestern.
    Att göra en vardaglig sak kan ge en fin kontrast till semester-livet och bryta upp. Det är lätt att vänja sig vid lyx och bekvämlighet och genom att svettas och slita lite kommer du ner på jorden, och kan uppskatta allting som på nytt.
  • Sist men inte minst: Det är ett fantastiskt sätt att besöka stadens vardagsliv och lära känna kulturen från en ny infallsvinkel!
    Leta upp ett gym, fråga om det är möjligt att betala för en vecka, och kör ditt vanliga pass där!
    Ett gyllene tillfälle för people-watching! Hur tränar folk, vad är i ropet här? Vilka människor tränar, kvinnor, äldre?
    Är löpning din grej, ta dig ut tidigt på morgonen så får du se en helt annan stad! 
    Håller du på med någon idrott som fotboll eller kampsport kan jag tänka mig att det är en riktig upplevelse att få hänga med och träna med ett lokalt lag!

 

 

 

Flygrädsla

IMG_0713

En gravsten på en kyrkogård i södra Sverige jag såg på jobbet!

 

Jag är riktigt flygrädd.
Så rädd att jag faktiskt vänt om i gaten inför en flygning när jag inte kunde förmå mig att gå på planet. Vägrade.
Sedan var jag ju tvungen att boka ett nytt flyg till dagen därpå eftersom jag inte kunde ta mig från ön Sri Lanka på något annat vis 🙂

 

 

Det grundar sig i flera rädslor:

  • Jag förstår inte fullt hur det tunga planet kan lyftas.
    Jag kan inte ta faktan till mig. Fysik är inte min starka sida..
  • Ren och okomplicerad höjdrädsla.
  • Det finns ingen möjlighet att avbryta upplevelsen när du väl satt dig på planet.
    Och i en nödsituation har du ingen möjlighet att kämpa för din överlevnad. Det går inte att vägra helt plötsligt, när det börjar skaka för mycket eller när paniken växt till sig.
  • En rädsla för att vara under vattnet / att drunkna.
    Att krascha i marken och bli mos är en sak, men att drunkna inlåst i ett flygplan som fylls med vatten…
    Som (försök till att vara)surfare vet jag för väl hur det känns att vara under vatten och inte kunna andas bara några sekunder för länge än man velat.
  • Det går inte på ett ögonblick.
    Vad gör man när piloten meddelar att landningsstället inte fällts ut ordentligt och man kommer göra en farlig nödlandning, men att man först behöver bränna av bensinen i 2 timmar? Vad gör man under den tiden? Ber till gud? Förbereder sig på att dö eller tänker positivt? Får alla panik? (Eventuellt skulle jag få en hjärtattack och slippa den plågan)
    Är man tacksam över att fått 2 timmar i livet och försöker njuta av dom?

Trots detta har jag flugit ganska mycket och regelbundet i mitt liv.
Som barn flög vi till släkten utomlands varje sommar, alltid med mellanlandning. Oftast en till resa någon annan stans per år.
Som vuxen har jag rest till andra kontinenter 5 gånger, och på otaliga lågprisflyg i europa.
Samt många inrikes-flyg under de längre resorna.

Det går ofta till såhär:

Jag tycker att det är jobbigt att boka biljetterna och skjuter på det hela så länge jag kan. Känns som jag bokar min egen död, och kan liksom inte lita på att livet kommer finnas kvar efter det här datumet. Det känns som ett livsviktigt val, vilket bolag, vilket datum?
En rysk roulette där jag inte vill välja flighten som kommer vara på löpsedlarna dagen efter.

Sedan förtränger jag det hela tills det är dags.
På väg till flygplatsen är jag nervös, och funderar på hur jag ska distrahera mig från rädslan så att jag inte vänder i gaten.
Jag går ombord på planet och försöker se det positiva i planet och personalen.
Äldre har erfarenhet och yngre tänker jag mig har utbildningen färskt i minnet. Även själva flygplanet tillskriver jag en personlighet som ”trygg och ansvarsfull”.

När motorerna går igång och lyfter får jag panik och kämpar med att motstå impulsen att ställa mig upp och skrika ”SLÄPP UT MIG” som en crazy person.  Hela grejen känns overklig och ser mig själv utifrån som ”filmen om personen som självmant satte sig i en dödsmaskin”.

När planet nått marshöjd och inte lutar längre, säkerhetsbälten åker av, då kikar jag försiktigt fram bakom fingrarna.
Håller det verkligen? Håller det om jag rör mig? Lägger vikten framåt? Slappnar av?
Paniken lägger sig.
Och så skrattar jag åt hela spektaklet, både åt min reaktion och åt att flygplanet faktiskt klarar att flyga.
Kollar hela tiden till flygvärdinnorna och kan slappna av ifall dom jobbar med servering. Dom skulle ju inte plocka med kakor ifall dom kände att något var fel på planet right?

Blir det turbulens är jag den som skriker rakt ut vid minsta gupp, skriker och skrattar om vartannat.
Skriker och säger sedan ”Men nu får de lägga av, det här är faktiskt inte okej! Inte roligt!”

Vid landning är jag peppad – nu är det snart över!
Jag vet att landningen är den farligaste biten av flygningen, men det känns så tryggt att närma sig marknivå.
Kan till och med njuta lite av att få se de vackra vyerna och fashineras över piloternas skicklighet.

När vi landat är jag i extas – vi klarade det! Vilken jäkla tur vi hade! Vi lurade döden! Fan vad cooolt!

 

Detta har jag prövat för att råda bot på rädslan:

  • Dricka mig berusad
    + Att det fungerar, är jag berusad är jag på gott humör och tycker det är mysigt att slumra på planet.
    – Att det kräver planering.
    – Blir det förseningar hinner du nyktra till.
    – Baksmälla
    – Att man känner sig lite löjlig
  • Melatonin tabletter / Att inte sova på länge innan resan för att bli trött
    + Jag somnar ordentligt och kan sova bort stor del av resan
    + När jag är riktigt trött bryr jag mig inte om så mycket mer än att få sova
    + Har du tur passar timingen in så att du kan vända dygnet och undvika jetlag
    – Det är jobbigt att ta sig ut till flygplatsen osv när du är jättetrött, lätt att göra misstag
  • Att inte se någonting flygrelaterat.
    Alltså helt enkelt kisa mellan fingrarna hela incheckningen.
    + Det fungerar, paniken kommer först när hjärnan förstår att du är på ett flygplan och inte på ett tåg
    + Kräver ingen förberedelse
    + Inga biverkningar
    – Går inte att undvika att se något hur länge som helst
    – Du blir handikappad när du blundar / täcker din blick
    – Du ser knäpp ut när du går och kikar mellan fingrarna
  • Att läsa på / kolla på flyglan på youtube
    + Du blir mer allmänbildad
    + Du vänjer dig vid miljön, du använder dig av klassisk betingning när du ser på flygplan i lugn och ro.
    + Långsiktig lösning
    Din hjärna lär sig att flygplan = vardagligt och lugn och ro.
    – Att man lätt halkar in på att läsa om olyckor och mysterium istället..
    – Det krävs regelbundet arbete och att man börjar i god tid för att verkligen förändra sina associationer
  • Meditera eller dröm dig bort
    (Jag drömmer mig bort till något vardagligt, min säng eller att jag står och diskar).
    + Att kontrollera sina tankar är en bra färdighet att ha i övriga livet!
    + Fungerar bra att ta till bara under de läskigaste stunderna, som start och turbulens.
    Du behöver inte meditera hela flygningen.
    + Borde kunna ge en långsiktig lösning genom att du upplever flygning i ett lugnt tillstånd, och bygger på associationen flygplan = lugn och ro.
    – Det kräver en del färdighet och koncentration.  Öva öva!
    – Halkar du ur koncentrationen och drabbas av panik är det svårt att komma på banan igen.
  • Tänka logiskt och resonera med dig själv.
    Kan nog vara det vanligaste sättet att lugna en flygrädd person.
    Tänk på statistiken, tänk på allting annat farligt du gör i vardagen, flygplanet är ju en säker plats i jämförelse.
    Börja oroa dig för den farliga taxifärden du ska göra i det främmande landet med den galna trafiken när du kommer fram.
    + Borde vara en långsiktig lösning om du kan ändra hur du resonerar kring flyg.
    – Fungerar inte ifall du är för rädd för att ta till dig resonemangen
    – Kan tänka mig att vissa bara blir ännu mer rädd av att tänka på alla farligheter de gör på marken?
  • Höja ribban!
    När jag låter mig inspireras av folk som gör coola saker på hög höjd (klättring och skärmflygning för min del) och drömmer om att själv kunna göra dessa saker, känns flygresan som en så liten sak.
    Testa tanken att du numera drömmer om att bli pilot, eller att hoppa fallskärm! Visst ser en vanlig flygning ut som en liten utmaning i jämförelse?
    + Du kanske hittar ett nytt intresse
    – Intresset kan vara både dyrt och farligt 😉
  • Humor
    Minns inte vart jag läste detta, men ett bra tips för att hantera obehagliga saker är att stöpa om dom till någonting roligt!
    En skakig landning sjöng tex jag allt jag tänkte om hur läskigt det var fast med Pippi Långstrump-melodi.
    + Du får kan göra någonting av dina tankar, istället för att låta dem snurra runt och runt
    + Vågar du sjunga högt, så får ditt sällskap sig ett gott skratt
    + Vågar du inte sjunga högt, så kanske du får dig ett skratt inombords!

 

Funderar ibland på att ta tag i detta en gång för alla.
Nu hittar jag ju bara lösningar för att klara mig igenom en resa i taget.
Tänk att bota denna rädsla HELT.

Skulle jag ta och flyga typ en gång i månaden bara för att?

Kimchi

Mitt bästa mat-tips!

Kimchi är en Koreansk maträtt (eller snarare sidorätt) som smakar mycket speciellt men också helt fantastiskt.
Kort beskrivet består den av kål som har fermenterats i en chili-blanding. Syrad kål.

Det sägs att i Korea har man någon sorts Kimchi till varje måltid, men det kan ju vara en skröna.
Syrad mat ska vara väldigt nyttigt och bra för magen, jag har inte förstått hur och varför än men jobbar på det 🙂
Kimchi är starkt och lite syrligt. Har du svårt för stark mat så kan man koka en god soppa på Kimchin och äta den med ris.

Jag kan äta ett helt paket i ett svep utan problem – men ett paket kostar ungefär 50 kr.
Försökte göra egen Kimchi en gång för att vara ekonomisk men det vart aldrig bra, hade i alldeles för mycket chili och fick inte heller kålen att bli sådär mjuk och fin.

Så här ser det paket jag köper ut, och så här ser magin ut:

IMG_2910IMG_2912

Knäböj & Fotleder

Igår hade jag en PT tid som bara skulle handla om Knäböj (det ingick två pass i medlemskapet på gymmet).

Knäböj har varit ett irritationsmoment så länge jag kan minnas, har bara fått de att fungera någolunda men aldrig hittat en teknik som fungerar när jag lägger på mer vikt (mer än 25-30 kilo) och där jag kan hämta ordentlig kraft.

Har testat både att lägga tjocka plattor under hälarna och att böja med extremt bred och utvriden ställning.
Ingenting blir bra.

PTn (som hade bakgrund inom styrkelyft) tyckte direkt att det var mina fotleder och vader som var stela.
Det har dom ju alltid varit – för de som har åkt skidor och vet hur ett par pjäxor känns, den känslan.
Den vinter jag testade att vara cykelbud blev ju ena hälsenan så dålig att jag tillslut inte kunde gå (men cykla kunde jag!)

Skönt att det inte var hela kroppen som var stel – tänk vilket jobb att skaffa rörlighet i höfterna eller axlarna istället!

(Bilden hittade jag på en snabb googling)

(Bilden är från en snabb googling bara)let! 😀

Fick order att stretcha varje dag tills på måndag och så testar vi igen då.

Vill tipsa om den här övningen som tar ordentligt men är skön att sitta i, även att den klassiska stretchen där man hänger på ett trappsteg eller liknande går att piffa till genom att göra den i en vad-tränings-maskin där man kan öka vikten!

Nu när det bara var EN del av kroppen som var fel och PTn trodde det skulle gå fort att lösa, är jag otroligt TAGGAD.

Att bemästra en knepig övning är fantastiskt!

 

Tips på Podcasts!

Jag lyssnar extremt mycket på podcasts. Hela tiden när jag är ensam faktiskt.

Här är mina pärlor!

Historiepodden
Två härliga historielärare föreläser varje vecka om en historisk händelse eller ett tema. Välgjort med mycket humor!
Jag tror även du som avskyr historia skulle bli charmad om du gav ett avsnitt en changs.

Vår bästa vän
Denna pod handlar om hundar. Olika ämnen diskuteras tillsammans med en hund(och människo)psykolog och gäster.
Intressant även för oss icke-hund-människor då mycket av psykologin går att applicera på människor också!

Styrkelabbet
Alla som någonsin frågar mig om råd kring träning eller vill lära sig, skickar jag till Styrkelabbet.se
Nu finns hemsidan också på pod! Lättsmält och basic, med mycket självdistans och humor.

Allt du velat veta
Varje vecka intervjuas en expert om sitt område. Det kan vara ganska smala ämnen som ”asyl” eller ”stamceller” och gör gott för allmänbildningen. Dessutom älskar jag människor som nördat ner sig ordentligt.

Sex Nerd Sandra
Amerikansk pod om sex, om sex i en väldigt bred bemärkelse.
Sandra tar upp ämnen du inte visste existerade, intervjuar fritänkare inom ämnet på ett totalt ödmjukt och fördomsfritt sätt.

Kropp och Själ i p1
Pratar om hälsa i en bredare bemärkelse, fysisk och psykisk.
Problematiserar istället för att ge snabba svar, antar att det är för att den är från SR.

Stil
Stil är också gjord av SR, och därmed ingående och välgjord.
Avsnitten börjar hos en ikon eller ett fenomen, och vandrar sedan vidare i en lång kedja av allmänbildning.
Mycket bra att somna till!

Blogpod med Michaela Forni och Dasha Girine
Tyvärr verkar podden vara död och begraven utan planer på att återupptas, men avsnitten finns tillgängliga.
Detta är en storasyster i hörlurarna.
Två tjejer vars bloggar jag aldrig skulle följa (kläder, fester, inredning) pratar innerligt om livet och relationer, deras ord har verkligen värmt när jag varit nere och finns kvar i bakhuvudet än.

Äldre inlägg

© 2017 Hoppjerkan

Tema av Anders NorenUpp ↑